Nevidno in nepredstavljivo digitalno onesnaževanje | E3

Nevidno in nepredstavljivo digitalno onesnaževanje

19. 05. 2022

Nevidno in nepredstavljivo digitalno onesnaževanje

Čas je, da se začnemo pogovarjati tudi o smeteh, ki jih ustvarita naša pametni telefon in računalnik. »Kako?« boste rekli. »Pa saj ne povzročita nobenih smeti, razen tistih, ki nastanejo, ko ju odvijemo iz zaščitnih in pakirnih embalaž, ki jih dobimo ob nakupu izdelka.« Ni tako preprosto. Vse, kar je digitalno, ni nujno brez vplivov na okolje. Prav vsako poslano e-sporočilo ali posneta fotografija posredno prispevata k segrevanju podnebja, to pa zaradi večje porabe energije.

Ta zapis začenjamo s presenetljivo statistiko portala Ekologi brez meja: »Z energijo, ki jo porabi povprečni uporabnik pri dnevnem predvajanju video vsebin (2 ur/dan), bi lahko z električnim skuterjem prevozili tudi do 3.000 km letno oziroma do 8 km dnevno. Google pa dnevno porabi 15.616 MWh energije, kar je več od povprečne dnevne proizvodnje ameriškega jeza Hoover. S to količino energije bi lahko pokrili dnevne potrebe po energiji v državi z milijonom prebivalcev. Naša neomejena poraba podatkov dnevno potrebuje trikrat več energije, kot jo lahko vsi solarni paneli na svetu lahko proizvedejo.« 

Ne le v naravi, tudi v digitalnem svetu imamo ogromne količine »digitalnih odpadkov«, ki ustvarjajo t. i. digitalno onesnaževanje. Internet in podporni sistemi na leto ustvarijo približno 900 milijonov ton CO2, to je skoraj 4 % svetovnih emisij toplogrednih plinov. Številke bodo nedvomno še rasle. 

Digitalno ni nujno zeleno 

Dan se nam že v službi pogosto začne z digitalno komunikacijo. Elektronska pošta, SMS-sporočila, priljubljene so tudi pogovorne aplikacije, kot sta Viber ali WhatsApp. Na prvi pogled vse stvari delujejo zelo zeleno, vsa podjetja pa so zelo ponosna na brezpapirno poslovanje. Ne le v poslovnem svetu, tudi z družino in prijatelji si radi dopisujemo digitalno, še posebej v zasebnih sporočilih na družbenih omrežjih. V prostem času pa ustvarimo tudi veliko fotografij in videov. Internet daje občutek, da vsa naša aktivnost nima vpliva na okolje, a ni povsem tako. 

Dan digitalnega čiščenja 

Želja po varčevanju z energijo je prinesla prav poseben dan, na katerega opozarjajo strokovnjaki in organizacije po vsem svetu. Dan digitalnega čiščenja ali »Digital Cleanup Day« obeležujemo 23. marca vsako leto. Gre za poziv, da iz naprav in aparatov izbrišemo nepotrebne aplikacije, videe, fotografije, račune ter druge datoteke, na katere smo pravzaprav pozabili. Ne le da izbris teh ohranja naše aparate in naprave v boljši kondiciji, temveč tudi poskrbi za večji pregled nad vsem. S čiščenjem nepotrebnih podatkov prispevamo k boljšemu okoljskemu odtisu in prihranimo energijo, ki jo naprave potrebujejo za delovanje. Zakaj? Ne izgubljajmo dodatne energije za njihovo shranjevanje.

Počistimo svoj pametni telefon in računalnik

Aktiven uporabnik elektronske pošte v enem dnevu ustvari kar 1,6 kilograma CO2. Redno pregledujmo, kaj se na naših napravah podvaja in česa ne potrebujemo več. Z izbrisom nepotrebnih datotek in podatkov iz naših elektronskih naprav prispevamo k upočasnjevanju globalnega segrevanja. Kako začeti? 

  • Odstranimo vse nepotrebne aplikacije, ki jih ne uporabljamo. 
  • Izbrišimo datoteke, fotografije in videe, ki so podvojeni, zamegljeni ali jih ne potrebujemo več.
  • Prečistimo tudi igre, neuporabne račune, stare pozabljene arhive in nepomembno e-pošto. 
  • Redno brišimo stara sporočila, shranjujmo samo pomembno pošto, odjavimo se od e-novic, ki jih ne beremo.

Česar ne potrebujemo več, preprosto izbrišimo, tudi iz koša. Tako ne bomo le povečali hitrosti naprave, ampak tudi podaljšali čas trajanja baterije.

Spremenimo navade uporabe vsega digitalnega 

Ekologi brez meja na svoji spletni strani navajajo: »Vsak dan naš planet obkroži 281 milijard e-sporočil. Z osveževanjem, branjem in odgovarjanjem na službena sporočila porabimo več kot tri ure dnevno oz. pet, če štejemo še vso zasebno komunikacijo. Ukvarjanje z e-pošto nam tako vzame 23 % delovnega časa, kar je več kot 20 tednov letno!«

  • Ne pošiljajmo kratkih nepotrebnih sporočil. 
  • Zmanjšajmo količino poslane e-pošte, s sodelavci raje uporabljajmo virtualne sodelovalne platforme (npr. Slack, MS Teams ali Trello). 
  • Razmislimo, ali potrebujemo varnostne kopije čisto vsega, kar digitalnega ustvarimo, bodimo izbirčni pri shranjevanju videov in fotografij. 
  • Pri video konferencah izključimo sliko. 
  • Omejimo čas igranja računalniških iger.
  • Skrajšajmo čas, ki ga preživimo na družbenih omrežjih. 

Nekateri strokovnjaki trdijo, da k velikemu prihranku energije pripomoremo tudi vsi uporabniki YouTuba in Netflixa. Na primer glasbo bi lahko poslušali brez slike, serije in filme pa gledali v slabši resoluciji. Koristneje bo, če vse to zamenjamo s sprehodom v naravo. 
Vabimo vas, da se veliki digitalni čistilni akciji pridružite tudi vi. Ekipa E 3 se zagotovo bo! Več informacij lahko najdete na spletni strani Digital Cleanup Day.
Mimogrede, ali ste že opazili naš zanimiv E3 izziv, Moj dan brez telefona? Skupaj odložimo pametni telefon in se za nekaj časa popolnoma odklopimo. Le tako bo digitalno onesnaževanje zagotovo manjše.

E3 izziv >

Viri: 
Digitalcleanupday.org
Dnevnik.si 
Eni.com
Ebm.si
 

Prijava na E-novice

Privolitve

Prosimo izberite, katere vrste obvestil želite prejemati.

E 3, d.o.o., Prvomajska ulica 21, 5000 Nova Gorica (kontakt DPO: dpo@e3.si) bo vaše osebne podatke na podlagi vašega soglasja in do preklica uporabil za namen pošiljanja naših ponudb in aktivnosti. Če se odločite, da vam pošiljamo vam prilagojene novice, bomo vaše podatke, ki jih pridobimo med našim sodelovanjem, uporabili za namen neposrednega trženja na podlagi profiliranja oz. segmentiranja. Od prejemanja se lahko kadarkoli odjavite preko povezave v prejetem e-sporočilu. Podrobneje si o obdelavi za ta namen lahko preberete v naši Politiki zasebnosti.

Mailchimp uporabljamo kot tržno platformo. S klikom na Naroči se strinjate, da bodo vaši osebni podatki preneseni v Mailchimp. Več o politiki zasebnosti Mailchimpa si preberite tukaj.